Film Recensie: American Jail (2018).

American Jail

Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐ – 4/5.

Auteur: Feargal Agard | Speeltijd: 96 min. | Regisseur: Roger Ross Williams | Jaar: 2018.

Volg HoFA op Facebook | Twitter | Instagram | Tumblr | De Filmkrant | PayPal

Provocerend geweldig! American Jail (2018) is een documentaire waarin Academy Award-winnende filmregisseur Roger Ross Williams de krachten bespreekt die het wijdverspreide gevangenissysteem van de Verenigde Staten leiden.

American Jail is een documentaire die het rijk van het strafrechtsysteem van de Verenigde Staten van Amerika verkent. Roger Ross Williams groeide op in Easton, Pennsylvania. Tijdens het opgroeien had hij te maken met raciale kwesties, armoede en criminaliteit. Maar hij had het geluk om Easton te ontvluchten en zijn studies aan New York University kon beginnen waar hij zichzelf kon zijn. De dood van een van zijn jeugdvriendjes bracht hem ertoe om terug te gaan en het probleem te onderzoeken dat er altijd al is geweest in Easton. Veel mensen die hij kende, zijn in de gevangenis beland, waaronder zijn jeugdvriend. Maar waarom is dat? Hoe komt het dat zoveel arme- en zwarte mensen voornamelijk in de gevangenis belanden, zelfs voor kleine misdaden of het feit dat ze bepaalde bedragen niet kunnen betalen. Vele vragen worden gesteld wanneer de regisseur aan zijn onderzoek begint. Maar het meest geweldige aan deze documentaire is dat alles over dit gevangenissysteem vrij duidelijk wordt wanneer het vlak voor je neus wordt geopenbaard.

American Jail werd geregisseerd door Emmy Award en Academy Award-winnende filmregisseur Roger Ross Williams. De documentaire was een coproductie tussen Submarine films en CNN films. Williams begon in eerste instantie om een documentaire te maken voor de WHY SLAVERY? project, door THE WHY, dat mensenrechten bevordert. In zijn zoektocht naar welk soort documentaire hij wilde maken, werd hij ertoe bewogen om American Jail te maken vanwege de dood (door zelfmoord) van zijn jeugdvriend die het slachtoffer was van het Amerikaanse gevangenissysteem. In American Jail deconstrueert en ontsluiert Williams alles wat onjuist is met het strafrechtelijk systeem van de Verenigde Staten. Waarvan arme (witte) mensen, minderheden, mensen van kleur, maar vooral zwarte mensen het slachtoffer zijn. De cijfers in deze documentaire zijn duizelingwekkend. De Verenigde Staten heeft in percentages en in aantallen de hoogste opsluitingsgraad in de wereld, wat neerkomt op 2,2 miljoen gevangenen. Het meest opvallende is dat vijftig procent van de gevangenen Afro-Amerikaans is. Vastgehouden in een systeem dat je zult herkennen – na het zien van American Jail en het begrijpen van de “rechtvaardigende” rol die het 13e Amendement speelt – als onderdeel van de moderne slavernij. Uiteindelijk vergelijkt Williams Amerikaanse gevangenissen met de meer humane gevangenissen in Nederland en Scandinavië.

Structureel en esthetisch heeft de film een zeer interessante route genomen. De film onderzoekt eerst de kindertijd van de regisseur om het punt van de film naar boven te brengen. Het wordt ondersteund met prachtig geanimeerde beelden die naar de toeschouwers communiceren wat de ware omvang is van wat er feitelijk gebeurt. Alle uitleggingen worden samengesteld tot beelden die snel communiceren hoe groot de problemen zijn en dat ze in weze slechts proceslijnen zijn die zijn ontworpen om de mensen onder controle te krijgen die ze markeren als criminelen en vrije arbeiders voor hun industrieën. Van daaruit worden we getuige van een breed onderzoek dat een pad betreed dat parallel loopt met de jeugdervaringen van de regisseur en de levenservaringen van zijn jeugdvrienden en hij gaat zelfs verder dan dat. De combinatie van al deze verschillende paden, onderzoeken en ontdekkingen, werkt! Het is geheel samenhangend en het ontrafelt een volledig systeem dat niet per se een getheoriseerd complot theorie is, maar van nature is gegroeid tot wat het nu is. Op basis van de acties van politici, instellingen en bedrijven die er zelf de vruchten van plukken, maar op de lange termijn is dit alles ten koste van de Verenigde Staten.

American Jail is een echte aanrader voor iedereen die meer wil weten of die behoefte heeft aan een opzienbarende ervaring. Het wordt tijd dat de problemen van dit gevangenissysteem aan een groot publiek wordt blootgesteld. En als het aan Roger Ross Williams ligt, is het tijd om op te staan en actie te ondernemen. Zoals hij zegt dat dit is waar een nieuwe burgerrechtenbeweging op zou moeten focusen.

The film is in Nederland vanaf 20 september 2018.

Genre: Drama | Talen: English | Producenten: CNN films, Submarine films.

Vergeet niet Humans of Film Amsterdam te volgen op social media: Facebook | Twitter | Instagram | Tumblr | Google+ | Linkedin | De Filmkrant | PayPal