Film Recensie + kort interview: Sir (2018); Regisseur: Rohena Gera.

Sir

All Rights Reserved to the rightful owners. Sir Press Still. World Cinema Festival Amsterdam 2018.




Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐ – 4/5.

Auteur: Feargal Agard | Speelduur: 99 min. | Regisseur: Rohena Gera | Jaar: 2018.

Volg HoFA op Facebook | Twitter | Instagram | Tumblr | De Filmkrant | PayPal

Wat een ontroerende ‘eyeopener’! Sir (2018) behandelt een een sociaal-cultureel onderwerp; die van segregatie en klasseverschil, maar nog belangrijker dat van een bepaald soort liefde dat grenzen overschrijdt.

Sir (2018) volgt het verhaal van Ratna (Tillotama Shome) die werkzaam is als een bediende van Ashwin (Vivek Gomber), de zoon van een rijke aannemersfamilie in Mumbai, India. Aanvankelijk lijkt Ashwins leven perfect in de ogen van Ratna. Hij is rijk, hij leeft in luxe, hij geniet van een hoge status binnen hun samenleving, hij heeft gereisd en hij heeft een goede baan bij het bedrijf van zijn vader. Hij heeft alle dingen waar Ratna alleen maar over kan dromen. Dat is ook de reden waarom ze wanhopig probeert te leren hoe ze kleding kan ontwerpen omdat ze stiekem kledingontwerpster zou willen worden. Maar het duurt niet lang voordat Ratna inziet dat Ashwin niet gelukkig is en dat hij zijn dromen lijkt te hebben opgegeven. Ratna probeert meer te zijn dan een bediende. Ze probeert hem op te vrolijken, attent te zijn en ze probeert goed voor hem te zorgen. Uiteindelijk brengt het hen dichter tot elkaar. Als het ware ontsteekt er een vlam die hun liefde representeert waardoor Ashwin Ratna als meer ziet dan alleen maar een vriend. Maar hun klasseverschillen maken het vrijwel onmogelijk om samen te zijn in de maatschappij waarin ze leven. Waar zal dit hen naartoe leiden? Wat zullen mensen zeggen? En hoe zal dit eindigen?

Sir werd geschreven en geregisseerd door Rohena Gera, What’s Love Got to Do with It? (2013), maar ook geproduceerd door haar en Brice Poisson. De film werd vertoond in de Semaine de la Critique van het Cannes Filmfestival 2018 en het World Cinema Amsterdam festival 2018. Sir behandelt thematisch de klasseverschillen die in India bestaan en die gebaseerd zijn op een kastenstelsel. De film pakt deze verschillen niet actief op een politieke manier aan, maar meer op een sociaal en oprecht niveau door middel van een liefdesverhaal dat bij de personages past. Vanuit het perspectief van een westerling worden we geconfronteerd met deze klasseverschillen. Zoals mensen die als bedienden werken die hun werkgever aanspreken met ‘meneer’ of ‘mevrouw’, die gemakkelijk beschuldigd of geschreeuwd kunnen worden voor gemaakte fouten of onhandigheid. Maar de grootste confrontatie is dat het klassenverschil mensen aanspoort om niet met elkaar te daten, vanwege wat familie, vrienden en de mensen om hen heen kunnen zeggen en doen. Hoe schokkend het ook lijkt vanuit het perspectief van een westerling. Ik wil er wel op wijzen dat er in het Westen heus wel klasseverschillen bestaan. Niet zozeer gedefinieerd door een kaste of door culturele wetten, normen en waarden en natuurlijk hangt het af van de manier waarop een individu denkt en de wereld ziet. Maar op een ‘onuitgesproken’ manier creëren status, rijkdom, kleur, religie, achtergrond, seksualiteit, nationaliteit alsnog klassenverschillen of op zijn minst gedrag van mensen die op een respectloze of negatieve manier op deze verschillen reageren. Desalniettemin is het interessant om te zien hoe de klasseverschillen in India worden ervaren door een persoon die uit een lagere kaste komt. Dat is precies wat de regisseur wil overbrengen. Het perspectief van een stem die moet worden gehoord. De filmsterren zijn Tillotama Shome, Vivek Gomber, Geetanjali Kulkarni, Ahmareen Anjum, Geetanjali Kulkarni en Rahul Vohra.




Ik had het geluk om de regisseur te interviewen dus het volgende bestaat uit antwoorden die ik kreeg op de vragen die ik stelde: 

Agard: “Een van de personen die ik interviewde vlak na je film Sir op het World Cinema Amsterdam-festival, vertelde hoe hij dacht dat alles in je film op zo’n subtiele en zorgvuldige manier leek te zijn gedaan. Wat alles nog opvallender maakt. Dat is waarom je aandacht begint te schenken aan elk klein ding. Wat echt heel mooi is, kun je daar wat over vertellen?”

Gera: “Betreft het idee dat alles subtiel is. Nou, het is niet dat ik subtiel probeerde te zijn, ik probeerde gewoon echt eerlijk te zijn naar de personages toe en om trouw te blijven aan hen, omdat ze zelf niet in staat zouden zijn om iets groots te doen. Het moet zo zijn vanwege de aard van hun relatie. Dus het kwam niet van een stilistische aspiratie, het kwam gewoon vanuit de personages en de ruimte die ze daadwerkelijk hebben om te manoeuvreren. Het is zo beperkend waar ze wonen en hoe ze leven. Dus dat is waar het allemaal vandaan kwam. Het kan een klein moment zijn waarop je het gevoel hebt dat ze elkaar opmerken. Dat is hoe klein het kan zijn.”

Agard: “Na de eerste vertoning was er een Q & A waarin je veel vragen hebt beantwoord. Ik weet bijvoorbeeld dat het niet op iemand is gebaseerd die je kent. Maar kun je me meer vertellen waarom jij je genoodzaakt voelde om doormiddel van deze film de klasse dynamiek en verschillen te behandelen?”

Gera: “Er zijn een paar verschillende redenen: de ene is de klassendynamiek waarmee ik ben opgegroeid en waarmee ik mijn hele leven worstelde. De manier waarop we in India leven en de onrechtvaardigheden die we accepteren worden als volkomen normaal beschouwd en we doen er echt niets aan. Er is niet echt een beweging waar het bespreekbaar maakt en niemand spreekt over de segregatie waarmee we leven. Het is bijna vergelijkbaar met de rassenrelaties in de Verenigde Staten in de jaren ’50 behalve dat niemand het erover heeft. Dus dat was een ding dat me dwarszat en ik voelde me altijd ongemakkelijk om deel uit te maken van dit systeem dat dit toestaat en het niet verandert. Daarnaast was het voor mij ook heel belangrijk om het onderwerp door middel van een liefdesverhaal aan te pakken. Hoe we ervoor kiezen om lief te hebben en van wie we liefhebben. Hoe we onszelf toestaan om lief te hebben wie we lief willen hebben en er is een moment waarop we die keuze maken. Je begint dan te denken, ‘is het niet mogelijk dat je misschien verliefd wordt op de verkeerde persoon of misschien de juiste persoon?’ Dat is waarom het interessant werd om dit soort klassendynamiek op te nemen, maar door middel van een liefdesverhaal, omdat het voor mij een interessantere manier was om het te doen. Omdat je niet predikt of met een of andere missie komt om de wereld te veranderen alsof je alle antwoorden kent, terwijl ik de antwoorden echt niet ken.”

Agard: “Het is relationeel herkenbaar, niet per definitie voor iedereen, maar liefde is gemakkelijker om mee te relateren omdat het vrij universeel is versus een meer politieke of andere situatie.”

Gera: “Ja, als je verliefd wordt op iemand zie je de wereld echt vanuit hun perspectief. Ik denk dat dat is wat je nodig hebt om een meer rechtvaardige samenleving op te bouwen. Ze moeten het perspectief van iemand anders zo veel mogelijk aanzien en ook je eigen vooroordelen bekijken omdat we ze allemaal hebben. Het kan gaan om een bepaalde vooroordeel. Het kan het idee zijn dat iemand slimmer is dan een andere persoon omdat hij of zij aan een beroemde universiteit heeft gestudeerd of misschien heeft hij of zij een andere achtergrond of wat dan ook. Er zijn altijd een aantal aannames die mensen over andere mensen maken. Ik denk dat het er echt om gaat om daar uit te breken en mensen te zien voor wie ze zijn als individuen en niet wat ze vertegenwoordigen. Of het nou een persoon van een bepaalde klasse is, een bepaalde kleur, achtergrond of religie, het belangrijkste blijft om verder te kijken dan je neus lang is.”




Sir is absoluut een aanbeveling. Omdat het een verhaal beschrijft dat mooi is geschreven, afgebeeld en goed doordacht. Het is een kunst om in de huid van de personages te kruipen of op zijn minst de echte mensen die deze segregerende klassenverschillen ervaren en in staat te zijn om ze zo goed mogelijk te begrijpen. Dat is nodig als je deze mensen op de meest gepaste manier wilt karakteriseren. De film vertegenwoordigt tegelijkertijd een glimp in een cultuur die is gebouwd op een systeem dat klassen scheidt, maar ook een momentopname in een zich ontwikkelend liefdesverhaal, de grenzen die hen scheiden en de mogelijke toekomst die voor hen in het verschiet ligt.

The film word in Nederland uitgebracht vanaf de 20ste van September 2018.

Genre: Drama | Talen: Hindi, Engels, Marathi | Nederlandse distributeur: September Film Distribution; Gezien bij World Cinema Festival Amsterdam 2018.

In regard to all pictures and trailer footage. All Rights Reserved to the rightful owners. Sir Press Still. World Cinema Amsterdam festival 2018.




Don’t forget to follow Humans of Film Amsterdam on social media: Facebook | Twitter | Instagram | Tumblr | Google+ | Linkedin | De Filmkrant | PayPal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *