CinemAsia Film Festival Interview NL: Dong-Ju Yoon.

Dong-Ju Yoon

CinemAsia Film Festival is van 6 tot 11 maart 2018.

Interview door: Feargal Agard | FilmLAB participant: Dong-Ju Yoon.

Film: Hangul Blues (2018) | Genre: Drama | Talen: Nederlands, Koreaans.




Ik ben Dong-Ju Yoon.

“Ik ben Dong-Ju Yoon, maar iedereen noemt me D.J. Ik heb gestudeerd aan de MET Filmschool in Londen waar ik werd opgeleid tot cinematograaf, maar ik ben afgestudeerd in regie en scenarioschrijven. Ik heb voor en na mijn studie al gewerkt in de commerciële filmindustrie. Ik heb veelal kleine opdrachten gedaan als ‘Director of Photography’ en cameraman in zowel fictie als documentaire. Ik ben ook de cameraman geweest voor een lange documentairefilm. Het is nog in de post-productie, maar samen met mijn collega hebben we Noord-Koreaanse overlopers gevolgd. Die onlangs Noord-Korea zijn ontvlucht over de grens naar China en zodoende door zijn gaan vluchten over de grens van Zuid-Korea totdat ze eindelijk veilig waren. Dit is een opdracht waar ik erg trots op ben als filmmaker.”

Hangul Blues (2018).

“Tijdens Hangul Blues (2018) dat geregisseerd is door Daan Vree werkte ik als cinematograaf. Ik was dus verantwoordelijk voor de visuele manier van verhaal vertellen door middel van licht en het camerawerk. Het verhaal gaat over Petra, een Koreaanse geadopteerde, die de Koreaanse taal wilt leren vanwege de brief die ze van haar geboortemoeder heeft ontvangen. Doordat ze met de taalbarrière geconfronteerd wordt, lijkt al haar harde werk voor niets. Ze ontmoet hierna een jonge jongen die pas is verhuisd van Zuid-Korea naar Nederland. De taalbarrière blijft bestaan, maar door middel van deze relatie ontdekt ze dat taal niet de enige manier is om met anderen te kunnen communiceren.”

“Ondanks de taalbarrière..[kan men altijd]..communiceren.”

“Ik geloof dat de boodschap van de film het volgende is; Ondanks de taalbarrière is er altijd een manier om met elkaar te kunnen communiceren. Er is een grote waarde in taal als een vorm om te communiceren, maar vaak vergeten we dat er ook andere manieren zijn om te communiceren. Door naar elkaar te staren, door middel van dans of zelfs een stilte kan een medium voor communicatie zijn. Vele van ons proberen een effectieve manier van communiceren te vinden. Communiceren met de wereld en de mensen die belangrijk voor ons zijn. Ik denk dat dit een voorbeeld is van wat de regisseur probeert over te brengen met deze film.”

CinemAsia & de FilmLAB: “Onze verschillen koesteren.”

“Ik waardeer CinemAsia Film Festival want ze helpen Aziatische filmmakers en de Aziatische gemeenschap in Amsterdam een kans om een film te maken waarin ze hun verhaal in kwijt kunnen. En dat is niet het enige, want het is ook een platform waar we onze verhalen kunnen delen met de Westerse wereld. Europa is een smeltkroes van culturen, nationaliteiten, religies en gebruiken. Ik geloof dat het van groot belang is om onze verschillen met elkaar te delen. Om zodoende onze verschillen te koesteren. Het is niet dat we per se gediscrimineerd worden in de Nederlandse filmindustrie, maar het is altijd fijn om een platform te hebben waar ik uitgenodigd wordt om mijn passie in praktijk uit te voeren. Dat is waarom platformen zoals CinemAsia een grote betekenis hebben in deze wereld. Ik hoop dat er zelfs meer van dit soort platformen verrijzen in onze gemeenschap.”

“Liefde voor audiovisuele communicatie.”

“Mijn droom is om een filmmaker te zijn, maar in verschillende rollen en aspecten binnen de filmindustrie. Of ik nou een regisseur ben van fictiefilms, videograaf voor documentaires of een videoartiest, etc. Ik heb een liefde voor audiovisuele communicatie en ik wil heel graag in deze sector met verschillende projecten werken waar ik mijn passie kan tonen en ervaren.”

Foto en interview door Feargal Agard.

Check http://cinemasia.nl/en/ voor alle informatie over CinemAsia Film Festival 2018.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *