Film Recensie: Jupiter’s Moon (2017).

Jupiter's Moon

Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐ – 4/5.

Auteur: Feargal Agard | Speelduur: 123 min. | Regisseur: Kornél Mundruczó | Jaar: 2017.

Jupiter’s Moon is een absoluut geweldige film. Deze film brengt het onmogelijke op het scherm op een zeer boeiende en bijna magische wijze. De esthetiek is zeer verrassend goed gedaan. Je merkt direct op dat de regisseur alles zorgvuldig heeft gepland en keuzes heeft gemaakt die deze film tot een waar genoegen maakt om te zien.

Jupiter’s Moon vindt plaats tijdens de recente massale instroom van Syrische vluchtelingen die van een wereld van oorlog vluchten, in de hoop dat ze een veilige plaats in Europa kunnen vinden. Wanneer Aryan (Zsombor Jéger), een jonge Syrische vluchteling, de Hongaarse grens probeert over te steken, wordt hij meerdere malen door de politie geschoten. Kort daarna staat hij op wonderbaarlijke wijze op en ontdekt dat hij in staat is om te vliegen. Stern (Merab Ninidze), die de arts is die het leven van Aryan probeert te redden, ziet Aryan;s bovennatuurlijke kracht en besluit hem onder zijn hoede te nemen. Hij helpt Aryan uit, maar ook onthult hij een dubbele agenda te hebben als zij rond de stad gaan, om mensen te bezoeken die zeker geld zullen geven nadat ze Aryan’s levitatiegift hebben gezien. Aan de andere kant is er de politieagent László (György Cserhalmi) die het lichaam van de jongeman die hij schoot niet kon vinden. Hij onderzoekt en wordt vroeg geconfronteerd met het feit dat Aryan’s meerdere schoten heeft overleefd en zijn nieuw verkregen bovennatuurlijke krachten. László is vastbesloten om Aryan op te pakken om een verklaring te krijgen en hem te arresteren voor illegale binnenkomst in Hongarije. Zal Aryan aan László’s greep ontsnappen en maakt hij een leven voor zichzelf, of zal hij uiteindelijk gearresteerd, vervolgd en gedeporteerd worden?

Jupiter’s Moon werd geregisseerd door Kornél Mundruczó en het scenario werd geschreven door Kata Weber. Het is een Hongaarse drama film die op het Cannes Film Festival van 2017 competeerde voor de Palme d’Or. Het verhaal speelt met fantasie en fantastische elementen, religieuze symboliek en veel actie. Thematisch gaat het om godsproblemen en een geloof in het onmogelijke. De regisseur behandelt het onderwerp vluchtelingen en de manier waarop bepaalde regeringen deze situaties behandelen. Het betreft vooral corruptie en egoïsme, maar gelukkig bespreekt de film ook verandering en hoop. Omdat mensen die de hoop verloren hebben, weer in staat zijn het weer te herstellen. De filmsterren zijn Merab Ninidze, György Cserhalmi, Mónika Balsai, Zsombor Jéger, Péter Haumann en Tamás Szabó Kimmel.

De personages presteren op een meest geloofwaardige manier, maar Zsombor Jéger lijkt dingen naar een ander niveau te brengen. Hoewel zijn acteerpestaties zeer geloofwaardig zijn, is het alsof hij iets anders naar de filmset brengt. In eerste instantie lijkt hij op een goedgelovig en zich geen raad wetend persoon. Aan de andere kant, wie zou zich wel van raad weten als je plotseling ontdekt dat je jezelf in de lucht kan opheffen? Uiteindelijk groeit hij later uit tot een vastberaden en sterkgezinde persoon die zich inzet voor de bescherming van degenen waar hij omgeeft. Zijn ultieme missie is om te overleven.

De cinematografie is prachtig en op een fantastische, maar originele manier gedaan. Vooral het zweven is op zo’n eigenaardige en interessante manier gedaan. Het is duidelijk dat de regisseur niet streefde naar het standaard perfecte realistische Hollywood-versie van zweven. In plaats daarvan maakt hij het realistisch, maar zeer onnatuurlijk en ongemakkelijk. Je zou bijna denken dat de  hoofdpersoon niet daadwerkelijk controle heeft over wat hij doet, wat in zekere zin het geval is. Hierdoor wordt het makkelijker om te relateren me de situatie, omdat het in werkelijkheid niet mogelijk is om te vliegen. Daarnaast was het camerawerk fantastisch. De camera draaide geheel om de hoofdpersoon heen om je te laten ervaren wat hij meemaakt en om zo het gevoel te vergroten van hoe onmogelijk het is om te zweven en te vliegen en toch doet hij het.

De toon en het gevoel van de film zijn absoluut intrigerend. De muziek is vreemd en alien-achtig. De toon van de film is vrij donker en gespannen omdat het een wereld laat zien waar de hoop niet lijkt te verschijnen aan het einde van de tunnel en de hoofdpersonen zijn verwikkelt in een race tegen de klok. Voordat ze uiteindelijk worden gevangen door de wetshandhavers die hen aan het achtervolgen zijn. De stemming in de film was soms tamelijk grijs en grimmig. Zowel Aryan als Stern zijn in diepe problemen. En toch vinden ze hun momenten van vreugde en een verhoogde staat naar een hoger doel.

Jupiter’s Moon is een innemende film die je een glimpje laat zien van complexe corrupte en egoïstische situaties die zich voordoen omtrent de vluchtelingencrisis, maar het laat ook zien dat we iets nodig hebben dat ons te boven gaat om betere mensen te worden en elkaar te begrijpen om zodoende vooruit te komen. Deze film is een absolute aanbeveling aan ieder nieuwsgierig persoon en die het nodig vindt om onze realiteit te ontsnappen.

Vanaf 2 November 2017 in de Nederlandse bioscopen te zien.

Genre: Drama, fantasie, actie | Talen: Engels, Hungaars | Nederlandse Distributeur: FilmFreak.

Don’t forget to follow Humans of Film Amsterdam on social.