Film Recensie: Una Mujer Fantastica | A Fantastic Woman

Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐⭐ – 5/5.

Auteur: Feargal Agard | Speelduur: 104 min. | Regisseur: Sebastián Lelio | Jaar: 2017.

Wat een fantastische film! Ik vond het absoluut geweldig hoe de hoofdpersonage elke nieuwe situatie in haar leven overwon. Het was een weergave van zelfbeheersing, vastberadenheid en kracht. Deze film vertelt echt het verhaal van een fantastische vrouw.

Una Mujer Fantastica | Een fantastische vrouw portretteert het verhaal van Marina Vidal (Daniela Vega), een jonge trans vrouw die overdag als serveerster werkt en als nachtclub zangeres in de nacht. Ze is in een relatie met haar veel oudere vriend, Orlando (Francisco Reyes), maar dan sterft hij plotseling. Marina is zwaar getroffen en zeer verdrietig, maar ze weet ook niet wat ze moet doen. Ze is gedwongen om alle moeilijkheden die bij deze specifieke situatie voorkomen te ondervinden. De ex-vrouw, volwassen kinderen en familieleden van haar vriend veroorzaken enorme problemen door haar te bedreigen en haar allemaal aan te vallen alleen maar omdat ze een trans vrouw is. Alsof dat niet erg genoeg was, krijgt ze ook te maken met de lokale politieautoriteiten die een onderzoek starten naar de dood van haar vriendje. Het is precies een situatie waar men gek van zou worden. Zal ze het overleven?

Una Mujer Fantastica werd geregisseerd door Sebastián Lelio en het scenario is geschreven door Gonzalo Maza. De film is uitgebracht op het Berlin international film festival en het toont het verlies van een geliefde. Dit kan met iedereen gebeuren, maar wat als de maatschappij hun veronderstellingen op haar gooit omdat ze een transvrouw is? Een transvrouw verdenken als mogelijke dader die de overledene zou hebben gedood. Zonder te overwegen dat ze echt van elkaar hielden. Dat is het soort film waar je mee te maken krijgt. Het behandelt thematisch de liefde tussen een oudere man en een transvrouw en hoe de maatschappij hun liefde niet kan begrijpen. In plaats daarvan ziet de samenleving iets abnormaal of het stereotype nieuwsartikel verhaal waar een transvrouw fysiek werd mishandeld en haar mishandelaar aanvalt en vermoord. De filmsterren zijn Daniela Vega, Francisco Reyes, Luis Gnecco en Aline Kuppenheim.

Daniela Vega heeft een zeer bijzondere stijl van acteren. Ze is zo beheerst en kalm en, maar de blik in haar ogen laat je een glimp zien van de onrust die binnen in haar is. Het is een weergave van zeer geloofwaardig acteren, omdat het je ook nieuwsgierig maakt waardoor je erbij betrokken blijft omdat je wilt uitvinden hoe haar situatie uiteindelijk terecht komt. Om de een of andere reden verloor ze nooit echt haar controle. Het is duidelijk dat de liefde die zij en haar vriendje voor elkaar hadden, het enige is waar ze aan kan denken. Iedere buitenmacht die tussen haar liefde voor haar vriend wilt staan betekent niets voor haar. Ten slotte blijkt Vega’s personage een onstuitbare kracht van de natuur te zijn, vanwege haar vastberadenheid.

De cinematografie is mooi, heel origineel en –zonder de cinematografie op de een of andere manier van zijn waardigheid te beroven– was het ook een beetje conventioneel. De zachte beelden portretteren Daniela Vega op een mooie wijze. De verlichting was iets waar ze soms mee experimenteren om een zacht gevoel of een kleurrijk beeld te creëren dat op het gezicht van de hoofdpersonage schijnt. Naar mijn mening was het misschien een esthetische weergave van de warmte in haar en de liefde die ze heeft voor haar vriendje. Terwijl de toon van de film nooit echt zo donker of zielig was. Het liet eerder kracht en vastberadenheid zien. Esthetisch gezien was de mise-en-scene, de setting en composities van de filmshots het meest opmerkelijke om te zien. Daarom vind ik Una Mujer Fantastica een zeer innemende film.

Ten slotte, Una Mujer Fantastica | Een fantastische vrouw discussiërt een kwestie die kan voorkomen in de levens van sommige transvrouwen. Het geeft ons een blik op hun wereld en op problemen die niet eens nodig zijn. Zij zijn ook mensen, dus zij verdienen ook het respect dat andere mensen ook verdienen. Ik zou deze film graag willen aanbevelen aan elke nieuwsgierige person die wat meer inzicht zou willen krijgen om zodoende te begrijpen waarom zulke vrouwen zo fantastisch zijn.

Vanaf 31 of augustus 2017 in de Nederlandse bioscopen.

Genre: Drama | Talen: Spaans | Nederlandse Distributeur: September Film Distribution.

Don’t forget to follow me on social media.