Film Recensie: Alien: Covenant (2017)

Beoordeling: ⭐⭐⭐ – 3/5.

Auteur: Feargal Agard | Speeltijd: 122 min. | Regie: Ridley Scott | Jaar: 2017.

Eindelijk, echte Alien Xenomorphs! Ik heb zo’n lange tijd op deze film gewacht. Ik ben helemaal gefascineerd met het mysterie van de ‘alien engineers’ en de bijna mythische insinuatie dat ze de ‘xenomorphs’ hebben gecreëerd. En ik wilde wanhopig antwoorden krijgen op de grote vragen die in de vorige film, Prometheus, werden geponeerd.

Alien: Covenant is het vervolg van de film Prometheus (2012), die de voorganger is van de originele Alien (1979) film waar Sigourney Weaver in speelde. In deze film ontmoeten we de bemanning en de mensen van één van de kolonisatieruimteschepen van de aarde, genaamd ‘Covenant’. Het schip heeft 2000 kolonisten en ongeveer 500 embryo’s. Als hun schip in gevaar raakt, besluit Walter (Michael Fassbender) een menselijke cyborg, om de hoofdpersoneel op te wekken, waaronder Daniels (Katherine Waterston) om het schip te redden en reparaties uit te voeren. Als ze een noodoproep ontvangen en erachter komen van welk zonnestelsel het vandaan komt, ontdekken ze een bewoonbare planeet die ze nog niet eerder tijdens scans hadden gezien. Zij besluiten om de planeet te bekijken om het misschien daarna te koloniseren. Als ze er aankomen ontmoeten zij een andere menselijke cyborg en de laatste overlevende van de Prometheus; David. De planeet lijkt geschikt voor kolonisatie, maar ze merken snel op dat er iets vreemds aan deze planeet is. Ze horen geen vogels, ze zien geen dieren, al de humanoïde buitenaardse wezen in de hoofdstad zijn dood en bovendien worden ze ziek en beginnen enge buitenaardse wezens hun aan te vallen. Zullen zij het overleven en hun weg naar hun oorspronkelijke bestemming voortzetten of zullen ze nooit meer een weg naar hun nieuwe thuis vinden?

–> Sla de volgende paragraaf over als u Prometheus niet hebt gezien <–

Alien: Covenant werd geregisseerd door Ridley Scott die de Alien Franchise in 1979 startte. Het scenario is geschreven door John Logan en Dante Harper. De film Prometheus maakte veel mensen enthousiast, maar ook teleurgesteld. Om een ​​lang verhaal kort te maken, de ‘alien xenomorphs’ zijn een groot deel van de Alien-wereld, als je ze nauwelijks ziet, is het niet raar dat het publiek teleurgesteld raakt. Natuurlijk zijn er vele andere redenen waarom mensen teleurgesteld waren met de film of zelfs enthousiast ervan werden. Prometheus bracht het idee van ‘alien engineers’ naar voren als mogelijke scheppers van de mensheid op aarde, maar we ontdekten ook dat er een verband bestaat tussen de ‘alien xenomorphs’ en de ‘engineers’. Dit alles en meer bracht veel verwarring, maar ook vragen. Voor velen van ons vertegenwoordigt Alien: Covenant de film die antwoorden geeft op de vragen die in Prometheus zijn opgeworpen. Maar ik zal eerlijk zijn, dat is niet echt wat deze film doet. Voor degenen die niet op de hoogte zijn van het laatste nieuws op het internet. Het lijkt erop dat Ridley Scott van plan is om meerdere films te maken. Daarom kan het even duren voordat we alle antwoorden krijgen. Je zou bijna willen zeggen, “Nou, als ik de antwoorden waar ik op hoopte niet krijg, waarom zou ik deze film bekijken?” Als je de ‘xenomorphs’ wilt zien, een paar antwoorden wilt krijgen en Michael Fassbender’s acteerwerk wilt meemaken. Dan moet je zeker de film kijken en op de hoogte blijven voor de volgende film. Die hopelijk meer antwoorden biedt. De filmsterren zijn Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Carmen Ejogo en Demián Bichir.

Het acteerwerk gaf tot op zekere hoogte genoegdoening. Michael Fassbender’s acteerwerk is geweldig, zoals verwacht en ik ben het gewend om dit soort perfecte acteerprestaties van hem te zien. Ironisch genoeg stal hij de show terwijl de Alien films altijd over een vrouwelijke hoofdpersoon zou moeten gaan. Althans, dat is de toon die deze film franchise tot stand heeft gebracht, sinds de eerste film waar we Sigourney Weaver een geweldige hoge acteerprestatie hebben zien vastleggen. Zelfs Noomi Rapace’s acteerprestaties markeerde Prometheus als een film over een aanhoudende en sterke vrouw, maar helaas is dit niet het geval bij Katherine Waterston. Ik weet dat iedereen zal zeggen dat het aan haar niet zo aanwezige acteerprestatie ligt, maar ik wil wel aangeven dat het ook wel ligt aan het feit dat ze niet eens de ruimte kreeg om de filmset over te nemen. Het voelde niet echt aan alsof de film over haar ging, omdat we onmiddellijk met Walter en later David krijgen te maken. Wanneer ze geïntroduceerd wordt, wordt ze niet van haar bemanning afgescheiden als belangrijker, maar ze is gewoon een onderdeel van de bemanning. Het was niet haar p.o.v. waar wij een connectie mee maken en daarnaast was ze niet in alle scènes aanwezig. Dus hoe kunnen wij rekenen op een sterke acteerprestatie van haar? Hoewel we niet kunnen verwachten dat elke actrice de volgende Sigourney Weaver zou kunnen worden, kon Daniels een betere aanwezigheid in de film krijgen. Daarnaast voelde ik dat we nooit de kans kregen om een connectie te maken met de gehele bemanning. Ze zijn er alleen om gedood te worden.

Het camerawerk, de cinematografie en de mise-en-scene was uitmuntend! Er zijn prachtige en verbazingwekkende filmshots van landschappen, natuur, ruimte en zelfs een grandioze stad. De special-effects waren krachtig en sterk en passend voor de film en zijn grootse ruimte thema. Het was geweldig om de ‘originele alien xenomorphs’ te zien, hoewel ik wenste dat ze hen hadden gebruikt om veel meer spanning in de film op te bouwen. Vooral omdat ze te snel werden gedood. Daarnaast introduceerden ze deze nieuwe witkleurige xenomorphs (ook wel neomorphs), wat een interessant zicht was om te zien. Ik mis het mysterie dat ze in Prometheus brachten rond de ‘alien engineers’. En ook miste ik de ‘alien engineers’ die zelf niet echt in de film aanwezig waren. Ze hebben kort andere humanoïde wezens vertoond (waarom zijn ze bijna allemaal mannelijk?), maar ze lijken niet echt op de ‘alien engineers’ van Prometheus, waardoor ik van mening ben dat dit misschien niet hun thuiswereld zou kunnen zijn. Misschien is het gewoon een andere planeet waar zij leven hebben gecreëerd? Daarnaast herinner ik me vrij unieke muziek in Prometheus, maar in deze film vond ik dat de muziek meer was zoals in films die ik eerder heb gezien. Geen slechte muziek, gewoon niet zo erg uniek zoals zij het in Prometheus hadden gedaan. Ten slotte was de spanning aan het eind van de film een beetje weg. In het begin had het mij echt te pakken en het had zo sterk moeten blijven aan het einde zoals het in het begin was geweest.

Ik ben persoonlijk niet echt tevreden met de film. Het is vooral omdat ik specifieke verwachtingen had en ik wilde antwoorden krijgen. Daarnaast vond ik dat de film een beetje voorspelbaar was. Ik kon snel achterhalen in welke richting het zou gaan. En als ik aan Alien of Prometheus denk en ze vergelijk met Alien: Covenant. Voelt het alsof hij een soort nieuwe generatie begon te maken, maar met deze film gaat hij weer in een andere richting. Het kan best verwarrend zijn. Maar als je met een frisse attitude en geen verwachtingen naar de film gaat (Voor de fans, als je ophoud met het verwachten van een film die erg lijkt op de originele Alien film), kun je zeker van deze film genieten. Het is nog steeds een geweldig spectaculair spektakel om te zien.

Vanaf 18 mei 2017 in de Nederlandse bioscopen.

Genre: Horror, Sci-fi, thriller | Talen: Engels | Nederlandse Distributeur: Warner Bros. Pictures International Holland