Filmrecensie: Mrs. Noisy | ミセス・ノイズィ(2019); Regie: Chihiro Amano | CinemAsia Film Festival 2020

Mrs. Noisy

Alle rechten voorbehouden aan de rechtmatige eigenaars. Film stills Mrs. Noisy verkregen via CinemAsia Film Festival 2020

Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐ – 4/5.

Auteur: Maxime Hallatu | Duur: 106 min. | Regisseur: Chihiro Amano | Jaar: 2019

Tijdens de première van de komedie film Mrs. Noisy | ミセス・ノイズィ (2019), die vertoond werd tijdens CinemAsia Film Festival 2020, moest ik alleen maar lachen en sympathiseerde ik met de hoofdpersonen van het verhaal. De film bracht tranen in mijn ogen van vreugde en verdriet. Mrs. Noisy riep tegelijkertijd veel emoties op en gaf me nieuwe inzichten van het leven.

Mrs. Noisy

De hoofdpersonen in Mrs. Noisy | ミセス・ノイズィ (2019) zijn een schrijfster genaamd Maki Yoshioka (Yukiko Shinohara) van een succesvol boek en haar buurvrouw Miwako Wakata (Yoko Ootaka). Maki heeft te verduren met een ‘writer’s block’ na haar verhuizing met haar gezin. Vervolgens irriteert Maki zich aan haar buurvrouw die erg veel lawaai maakt, naar haar idee, als ze elke keer haar futon uitslaat op het balkon. Als ze ook nog eens ontdekt dat haar dochtertje, die ze zelf niet genoeg aandacht geeft, bij haar buurvrouw thuis vertoeft, ontploft ze. Hierdoor ontstaat een ruzie en exploderend het gedrag tussen de beide buren dat als een lopend vuurtje wordt verspreid over social media. Zal het ooit goed komen tussen beide? Of zal het hun levens verwoesten?

Een verhaal van meerdere kanten bekijken

De achterliggende gedachten geeft ook een belangrijke levensles weer voor iedereen. Namelijk dat iedereen een eigen verhaal heeft en zijn of haar redenen heeft die verklaren waarom een persoon is zoals hij of zij is. Door de perspectief van de buurvrouw weer te geven gaf het de film erg veel diepte en creëert het begrip voor de situatie in zijn geheel. Zowel de irritatie vanuit Maki die net verhuisd is en graag wilt werken een haar nieuwe boek. Terwijl de buurvrouw die een probleem heeft met haar werk en echtgenoot als last wordt gezien door Maki wat hge spanningen veroorzaakt. Niemand is meteen slecht vanwege een zij of haar gedragingen en vaak is er altijd een achterliggende reden. Ook Maki’s dochter voelt de effecten van alles wat om haar heen gebeurt. Maki’s dochter staat voor onschuld in de film dat lukraak vraagt naar aandacht.

Social Media

Social media is één van de grote ‘tools‘ in deze film. Als een razend vuur verspreiden er films over het internet over de burenruzie en het wordt dan ook belangrijk om in te zien dat social media alles kan verdraaien of overdrijven. De manier van films bewerken of een bepaalde tekst bij een filmpje plaatsen dat verstuurd wordt geeft een bepaalde kleur en toon aan wat men kan zien in het filmpje of de afbeelding. In de film wordt dat bij verschillende situaties gedaan. Ten eerste bij de buurvrouw die als een gek wordt afgeschilderd en haar man als een pedofiel. Zulke verkeerde weergaves kunnen ook in het echte leven plaatsvinden. Geloof niet meteen alles wat je ziet of hoort van de social media. Wellicht hebben we het hier over een goed voorbeeld van wat fake news! kan doen.

Chihiro Amano

Chihiro Amano is bekend om haar oeuvre dat bestaat uit Confessions of Figaro | フィガロの告白 (2012), dat de hoofdprijs won bij de Shitamachi Comedy Film Festival in Tokyo, All is vanity | 色即是空 (2013) dat vertoont werd bij de Yubari International Fantastic Film Festival en No Touching At All | どうしても触れたくない (2014). Het nagesprek met de filmmaker Chihiro Amano was niet alleen inzichtelijk, maar ook grappig, omdat ze ondanks een bescheiden indruk het ook leuk vindt om grappen te maken. Daarnaast vond ze het belangrijk om het hoofdtthema, namelijk dat een verhaal van meerdere kanten bekeken moet worden, te bespreken.

Hoog-esthetische kijkervaring?

Mrs. Noisy is qua cinematografie niet een hoog-esthetische kijkervaring, omdat de focus daar niet in ligt. Het gaat hier om het verhaal dat overigens goed verfilmd is en in beeld wordt gebracht. Dus verwacht geen Hollywood gevoel, maar eerder een verhaal over mensen in het dagelijkse leven door middel van authentieke videobeelden. Daarnaast wordt het beeld niet op een traditionele manier ondersteund door muziek, maar eerder diëgetisch geluid/muziek afkomstig van een bron op het scherm, maar soms ook non-diëgetisch geluid om komedische momenten te versterken.

Conclusie

CinemAsia Film Festival 2020 is het ideale platform voor het Nederlandse debuut van Mrs. Noisy. CinemAsia toont als podium voor Aziatische filmmakers Aziatische films waar we anders in Nederland nooit van gehoord zouden hebben. Erg jammer, want Mrs. Noisy is zeker een aanrader om te kijken! Al helemaal als je geniet van Aziatische cinema en hilarische Japanse komediefilms. Deze komedie heeft een gedoseerde humor waardoor het geen ‘slapstick’ wordt en daardoor niet afgezaagd. Wat deze film echt sterk maakt is de content, de grappen, de lichamelijke overdrijving bij deze grappen en de achterliggende gedachten.

Met betrekking tot alle foto’s en trailerbeelden. Alle rechten voorbehouden aan de rechtmatige eigenaars. Film stills verkregen via CinemAsia Film Festival 2020

Klik hier om je aan te melden voor de HoFA nieuwsbrief!

Vergeet niet om Humans of Film Amsterdam te volgen op social media: Facebook | Twitter | Instagram | Tumblr | Google+ | Linkedin | De Filmkrant | PayPal