Film Recensie: The Reports on Sarah and Saleem (2018); Regisseur: Muayad Alayan.

The Reports on Sarah and Saleem

Beoordeling: ⭐⭐⭐ – 3/5.

Auteur: Feargal Agard | Speeltijd: 127 min. | Regisseur: Muayad Alayan | Jaar: 2018.

Follow HoFA on Facebook | Twitter | Instagram | Tumblr | De Filmkrant | PayPal

Zo’n tragische, maar interessante dramafilm! The Reports on Sarah and Saleem | Al-Taqareer Hawl Sarah wa Saleem (2018) is een goed voorbeeld van hoe iets zo eenvoudigs als een affaire op politiek gebied buiten proportie kan groeien. Uiteindelijk wordt het de missie om te bewijzen wie ongelijk heeft en wie gelijk heeft, maar ook om het slechte van het goede te onderscheiden.

The Reports on Sarah and Saleem vinden plaats in Israël (West-Jeruzalem) en de staat Palestina (Oost-Jeruzalem) en vertellen het verhaal van een affaire tussen de Palestijnse man Saleem (Adeeb Safadi) en de Israëlische Sarah (Sivane Kretchner). Ze zijn beiden getrouwd; Sarah met haar man David (Ishai Golan) met hun dochter Flora en Saleem is getrouwd met Bisan (Maisa Abd Elhadi) die zwanger is van hun ongeboren kind. De affaire van Sarah en Saleem gaat onopgemerkt aan hun echtgenoten voorbij terwijl ze het gebruiken als een uitlaatklep om stoom af te blazen. Totdat Sarah stiekem over de grens -die Jeruzalem in tweëen deelt- gaat in de auto van Saleem. Ze worden publiekelijk samen gezien terwijl ze een drankje drinken dat wordt gevolgd door een bargevecht. Wat meteen daarna volgt, is het in gang zetten van leugens, achterdocht en bedrog die ervoor zorgen dat Saleem een doelwit wordt voor de politie en inlichtingendiensten aan zowel de Israëlische als de Palestijnse kant. Omdat ze geloven dat Saleem -die van nature geen interesse in de politiek heeft- drugs en prostituees smokkelt of een spion is die Israëlische vrouwen die met met agenten van veiligheidsdiensten getrouwd zijn misleidt en rekruteerd om geheime informatie in te winnen.

The Reports on Sarah and Saleem is geregisseerd door Muayad Alayan. De film is geproduceerd door Amal Alayan, Muayad Alayan en Rami Musa Alayan en ook geschreven door Muayad Alayan en Rami Musa Alayan. De film is een Nederlands, Palestijns, Duits en Mexicaanse productie en werd getoond tijdens de Tiger Competition op het Internationale Rotterdam Film Festival 2018 en het World Cinema Amsterdam Festival 2018. Als het op het genre aankomt is het een dramafilm die onderzoekt hoe een buitenechtelijke affaire mogelijk dankzij de politieke kwesties daar omheen geheel verkeerd kan verlopen. De film wordt soms omschreven als een psychologisch drama, maar naar mijn mening moet het eerder als een dramafilm gezien worden. Hoewel de ervaring voor de acteurs of beter gezegd als het echte personen betrof en ze door zo’n dergelijke situatie zouden meemaken, zouden zij zeker een psychologisch proces ervaren. Alleen wordt het psychologische aspect niet zozeer overgebracht naar de toeschouwers van deze film. Thematisch komt het allemaal neer op een verhaal over eerlijkheid, de waarheid vertellen, wat niet te zeggen om jezelf te beschermen en morele standaarden die als tests voor de hoofdpersonen fungeren. In de film spelen ook Hanan Al Hillo, Mohammad Eid, Rebecca Telhami, Kamel El Basha, Jan Kühne, Raya Zoabi, Ronnie Barkan, Samia Hussein, Arwa Alkhamour, Mahmoud Halaika, Abeer Salman, George Khleifi, Riyad Sliman, Amer Khalil, Laila Al Azza.

Het verhaal is goede structuur en het heeft zeker een zeer realistische kijk op de politieke spanningen rond Jeruzalem. Het laat zien hoe de samenleving tegen elkaar kan werken in het creëren van een vorm van genormaliseerde relaties tussen Palestijnen en Israëli’s. Het laat ook zien hoe contrasterende behandelingen kunnen zijn, aangezien de Palestijnse Saleem die geen connecties met de regering heeft onmiddellijk door zowel Israëlische als Palestijnse veiligheidsagentschappen als een terrorist of verrader wordt behandeld, terwijl Sarah op een meer respectvolle wijze wordt behandeld, vooral omdat haar echtgenoot als agent voor de Israëlische beveiligingsdiensten werkt. Naast het duidelijke en sterke verhaal, voelde ik dat de acteurs op authentieke wijze de emoties van de personages weergeven. Je voelt je misschien niet meteen genoodzaakt jezelf te identificeren of diep emotionele connectie te maken met de hoofdpersonen, maar de effecten van de acteerprestaties zijn nog steeds ontroerend genoeg. Vooral als je ziet hoe normale burgers zo erg volwassen kunnen zijn bij het oplossen van een zaak, terwijl sommige leden van de conservatieve maatschappij om hen heen dingen zo erg opblazen tot een zeer zwart-wit geval van verraad en heldendom. De rapporten over Sarah en Saleem zijn slechts een mooi genuanceerd voorbeeld van hoe er onschuldige en schuldige mensen aan beide kanten zijn.

The Reports on Sarah and Saleem is een prachtige film om te bekijken. Cinematografisch bestaat het uit prachtige beelden, maar ook interessante perspectieven van het leven in Jeruzalem. Als men naar het verhaal kijkt kan het als traag worden ervaren, wat betekent dat sommige toeschouwers misschien wat geduld nodig hebben. Vooral omdat er bijna geen muziek of soundtrack in de film is. Het creëert een eentonig gevoel van spanning door de hele film heen, omdat er geen muziek of geluiden zijn die helpen de spanning op kritische momenten te laten stijgen. Aan de andere kant brengen de stilte en de ambiance van natuurlijke geluiden een realistisch gevoel met zich mee, wat misschien de bedoeling was van de regisseur.

Ik gaf The Reports on Sarah and Saleem een sterrenbeoordeling van: ⭐⭐⭐ – 3/5, omdat ik geloof dat deze film potentieel sterk is en in staat om veel mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in het ontroerende plot van de film. Het is zo’n drager van inzicht in het leven van normale burgers die leven en moeten overleven in een wereld die gevuld is met een enorme hoeveelheid politieke spanningen. Het is zeker een aanbeveling, maar misschien niet voor toeschouwers die hoge verwachtingen hebben. Het gaat over het realisme van dit verhaal en de eenvoud te midden van het grotere politieke plaatje.

Uitgebracht vanaf 28 januari 2018.

Genre: Drama | Talen: Arabisch, Hebreeuws, Engels | Distributeur: none yet. Seen at World Cinema Amsterdam festival 2018.

Don’t forget to follow Humans of Film Amsterdam on social media: Facebook | Twitter | Instagram | Tumblr | De Filmkrant | PayPal