CinemAsia Film Festival Interview NL: Raoul Groothuizen.

Raoul Groothuizen

CinemAsia Film Festival is van 6 tot 11 maart 2018.

Interview door: Feargal Agard | FilmLAB participant: Raoul Groothuizen

Film: Hirofumi’s Suitcase (2018) | Genre: Romantiek, Komedie | Talen: Engels, Japans.




Ik ben Raoul Groothuizen.

“Mijn naam is Raoul Groothuizen. Ik heb audiovisuele vormgeving gestudeerd te Rotterdam. Dat was een praktische en zeer technische opleiding waarmee ik me vooral met camera, montage en audio bezighield. Ik heb toen stage gelopen in Rotterdam en Utrecht als cameraman en editor. Op een gegeven moment merkte ik dat ik een creatievere richting op wilde, omdat ik een punt had bereikt waarbij ik niet volledig gelukkig was. Ik heb me toen aangemeld aan Filmacademies in zowel Nederland als België. En nu zit ik op het Royal Institute for Theatre, Cinema and Sound in Brussel. Ik ben daar bezig met scenarioschrijven. Ik ben daar bezig met scenarioschrijven. Ik heb daarmee eerst mijn Bachelor behaald en nu ben ik bezig met de Master.”

Hirofumi’s Suitcase (2018).

“Voor de korte film Hirofumi’s Suitcase (2018) ben ik de scenarist. Hirofumi’s Suitcase gaat over een Japanse expat die tijdelijk in Nederland woont en werkt, en die een taalcursus volgt samen met landgenoten en andere expats. Hij heeft een keiharde ‘crush’ op zijn Nederlandse lerares, maar vanuit zijn cultuur is het niet de gewoonte om direct daarover te zijn.”

“In Nederland zijn we gewend dat je gewoon op iemand afstapt. Je zegt wat je denkt en voelt, maar in bepaalde Aziatische landen is dat niet zo. Hij heeft hier dus te maken met een cultuur- en taalbarrière, en hij weet niet hoe hij zijn liefde voor haar kan uiten. Als hij erachter komt dat ze weggaat om een wereldreis te maken voelt hij plotseling de drang om snel de kans te grijpen om zijn liefde voor haar te uiten. Ook al riskeert hij het om zichzelf voor schut te zetten.”

“Het thema dat ik wilde aankaarten ging over taalbarrières. Ik vond het interessant als je onder druk in een hele korte tijd je toch aan iemand wilt uiten. Een taalbarrière is echt vervelend, maar wanneer je een kans gaat missen door de taal en tijdnood welke stappen zou je dan nemen? Dat was voor mij de essentie van het verhaal.”

CinemAsia geeft de kans om jezelf te ontdekken.

“Ik ben ervan overtuigd dat overal in de wereld, elke afkomst, iedereen wel ideeën en verhalen te vertellen heeft. Daarom vind ik het tof dat CinemAsia zijn best doet om Aziatische films hier te promoten. CinemAsia geeft daarnaast beginnende Aziatische filmakers de kans om hun eerste stappen te maken op filmgebied en hun eigen talenten te ontdekken. Dat is erg belangrijk aangezien je ziet moeilijk het is om als Aziatische filmmaker of acteur door te breken in de Nederlandse filmwereld.”

“Ik vind het ook heel belangrijk voor alle andere culturele film festivals die zich meer richten op groepen die minder vertegenwoordigd worden in de filmindustrie. Ik vind het belangrijk dat alle mensen van verschillende achtergronden een kans krijgen. Net zoals we onze hoofdrolspeler die eigenlijk geen acteerervaring heeft, ook een kans hebben gegeven. En hij deed het super goed.”

“De CinemAsia FilmLAB gaf ons ook de kans films te maken die op het festival vertoond worden. Zo ziet men meer films dan alleen die van de grote filmmakers. Nu zien ze ook verhalen van Aziaten uit Nederland die hun stem hebben laten horen.”

“Doen wat je het leukst vindt.”

“Naast scenarist zijn zou ik graag ook willen regisseren. Ik heb voor CinemAsia al eerder een film geschreven en geregisseerd, maar ook tijdens mijn opleiding heb ik verschillende korte films gemaakt. Uiteindelijk was scenarioschrijven mijn achilleshiel. Vandaar dat ik mij ben gaan richten op het beter worden in het schrijven van scenario’s. Ik wil zeker wel aan de slag als scenarist, maar ik geef mijn droom om daarnaast te regisseren niet op. Al het andere zoals montage, geluid en cinematografie heb ik uitgeprobeerd en dat beviel me ook wel. Alleen ben je als je monteur wel altijd in een donkere kamer opgesloten. Als cameraman of cinematograaf moet je toch investeren in hele dure apparatuur en ondanks dat geluid heel belangrijk is vond ik dat toch altijd het minst interessant. Scenarioschrijven is het goedkoopste wat je kunt doen maar ergens ook het eenzaamste, maar als je regisseur bent sta je juist op de set en heb je met acteurs en crew te maken. Ik vind dat super leuk om te doen en zou daarin graag meer ervaring op doen.”

“Nu studeer ik nog volop en heb ik nog niet echt betaalde opdrachten. Als student doe je vaak opdrachten gratis of voor een laag bedrag, omdat je nog geen groots portfolio hebt. Maar als je iets in de creatieve sector wilt doen moet je vechten voor hetgeen dat je wilt bereiken. Je moet doen wat je het leukst vindt en genoeg kennis- en ervaring erin opdoen om te vinden waar je goed in bent.”

Foto en interview door Feargal Agard.

Check https://cinemasia.nl/en/films/hirofumis-suitecase/  voor meer informatie.

Check http://cinemasia.nl/en/ voor alle informatie over CinemAsia Film Festival 2018.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *