CinemAsia Film Festival Interview NL: Jung Sun den Hollander.

Jung Sun den Hollander

CinemAsia Film Festival is van 6 tot 11 maart 2018.

Interview door: Feargal Agard | FilmLAB participant: Jung Sun den Hollander.

Film: Truth Will Out (2018) & Hangul Blues (2018) | Genre: Drama | Talen: Engels, Japans, Nederlands, Koreaans.

 

Ik ben Jung Sun den Hollander.

“Mijn naam is Jung Sun den Hollander en ik heb aan de Hogeschool van de Kunsten te Utrecht een acteeropleiding gevolgd. In Nederland heb ik vooral gewerkt in theater en bij jeugdvoorstellingen. Ik heb daarna zelfs een ‘Master in acting’ behaald in Londen en ik had besloten er te bleven om zodoende altijd een voet in de deur te houden.Het is heel booming daar, maar er zijn ook veel meer mensen. Langzamerhand acteer ik steeds meer in films en heb ik ondersteunende rolletjes gehad bij villa Achterwerk maar ook bij TV-series. Recent speelde ik in Dorst dat net op het Internationale Film Festival in Rotterdam uitkwam. Het is een lange film met Simone Kleinsma en je ziet me toevallig langs lopen als een van de figuranten. Ik heb ook veel ervaring met het schrijven van volledige scenario’s voor theater. Waarmee ik eigen voorstellingen produceer in Londen. En doordat ik het scenario voor een muziekvideo onlangs had geschreven ben ik ook meer gaan focussen op scenario’s voor lange films te schrijven.”

Truth Will Out (2018) & Hangul Blues (2018).

“Ik heb tijdens de CinemAsia FilmLAB aan twee films gewerkt als schrijver. De eerste is Truth Will Out (2018) en dat gaat over een grijs gebied tussen twee geliefden; een Nederlandse jongen en een Japanse dame. Het gebied waar ik het over heb, neemt plaats voor dat de jongen verteld dat hij vreemd is gegaan, maar zijn Japanse vriendin voelt het al wel aankomen. Dus het gaat over het feit dat je niet weet wat er eigenlijk aan de hand is. Regisseur Michael Creutzburg wilde graag onderzoeken wat er tussen die twee zou gebeuren als het vreemdgaan nog niet is besproken.”

“Het was heel interessant om opzoek te gaan naar wat hij wilt vertellen. Normaal als ik schrijf ben ik opzoek naar wat ik zelf wil vertellen. Waarom schrijf ik het en wat wil ik zeggen? Maar nu moest ik opzoek naar wat de regisseur wilde zeggen. En dan probeer ik het zo goed mogelijk in te vullen. Ik was dus meer een ‘facilitator’ en dat was nieuwe voor mij.”

“De tweede film is Hangul Blues (2018) geregisseerd door Daan Vree. Hangul is de naam van de Koreaanse taal. Ik ken Daan Vree dus het was eigenlijk wel grappig dat we met elkaar gematcht werden. Het verhaal gaat over een Koreaanse geadopteerde die Koreaans wilt leren om de brief van zijn natuurlijke moeder te kunnen lezen. Toevallig zijn Daan en ik zijn beide geadopteerd en nog toevalliger schrijf ik zelf ook een scenario voor een lange film over ongeveer hetzelfde onderwerp. Ik schrijf meer over het perspectief van de natuurlijke moeders.”

“Ik kan zelf geen Koreaans spreken maar ik probeerde het afgelopen zomer te leren voor een Koreaans project in Engeland een ‘immersive’ theater stuk. Ik was de enige die Koreaans eruit zag, maar de taal niet sprak. Ik sprak wel Koreaans voor het stuk, maar dat deed ik heel fonetisch.”

“Ik stond ter beschikking voor de projecten van beide en het was heel interessant om voor hen onderzoek te verrichten een script te schrijven ook te helpen met het casten en acteren. Bij Truth Will Out heb ik ook als assistent regie mogen helpen met de repetities. Daarnaast heb ik ook de juiste personen gezocht om bepaalde delen van het Nederlandse dialoog te laten vertalen naar het Koreaans. Het was een karwei om van het Nederlands alles te vertalen naar het Engels, maar ik heb binnen mijn Londense netwerk dat voor elkaar kunnen krijgen.”

CinemAsia: Een reflectie van de samenleving.

“Waar CinemAsia voor staat is Aziaten meer in films en TV te krijgen. Voor meer kleur zorgen en een reflectie van de samenleving bereiken in plaats dat het alleen wit is.”

“Ik ben zeer trots op het bestaan van CinemAsia Film Festival. Ik zag ooit een krantenartikel over Doris Yueng, de voormalige artistiek leider, die CinemAsia aan het promoten was.Ik was meteen ge├»nteresseerd probeerde zelfs via een producer met haar in contact te komen. Dit was ongeveer tien jaar geleden en toen was ik nog geen acteur. Met de jaren groeide langzamerhand ook de behoeft om met film betrokken te zijn en daar speelt dit festival ook een rol in. Het is nu uitgegroeid tot een veel groter festival. Voor de toekomst hoop ik dat ze een goede balans houden tussen Aziatische mainstream- en Hollywood films en onafhankelijke- en Aziatische Arthouse-films. Het zou erg zijn als het ‘mainstream’ de overhand zou nemen.”

“Voorheen was de opzet van FilmLAB heel anders. Als je geen ervaring had dan kon je iets maken en dan werd je gesteund door CinemAsia en dat idee vindt ik nog steeds heel tof. Nu heb je tijdens FilmLAB veel meer ervaren mensen. Je krijgt hierdoor een heel ander soort product. Ik ben dus heel nieuwsgierig wat uit deze groep van creatievelingen eruit komt. We zijn allemaal toch een beetje ondervertegenwoordigd in de Nederlandse film industrie en het is leuk dat we eraan werken ons kenbaarder te maken. Ik gun FilmLAB daarom ook veel meer financiering voor in de toekomst.”

Mijn ultieme droom.

“Ik heb nog steeds dromen met acteren, maar mijn ultieme droom is dat ik het scenario voor de speelfilm dat ik nu schrijf vanuit het Koreaanse perspectief af krijg en kan filmen. Ik wil het ook daadwerkelijk filmen in Korea. Het scenario dat ik schrijf, is een ode aan de Koreaanse moeders die om wat voor reden dan ook hun kinderen moesten afstaan. Ik ben afgelopen jaar naar Korea geweest om onderzoek te doen en ik kwam in contact met een organisatie dat KUMFA heet. Ze komen op voor alleenstaande moeders en proberen meer bewustzijn te genereren voor hun zaak.”

Doen!!! Als advies.

“Welk advies zou je andere filmmakers willen meegeven?”, vraagt Feargal.

“Doen!!! Schrijf een scenario, als je dat niet wilt of kan vraag om hulp. Praat en brainstorm met mensen erover. Je kunt beter een goede verhaal hebben dan de nieuwste techniek. Veel mensen beginnen met een korte film, maar ik vindt dat wanneer je een lange film wilt maken het ook gewoon moet doen. Het is wel een hele andere manier van denken. Als je al van de filmacademie afgestudeerd bent heb je alle ‘tools’ in huis. Nu alleen nog de juiste mensen vinden.”

Foto en interview door Feargal Agard.

Check http://cinemasia.nl/nl/films/truthwillout/  voor meer informatie.

Check http://cinemasia.nl/en/ voor alle informatie over CinemAsia Film Festival 2018.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *