CinemAsia Film Festival Interview NL: Michael Creutzburg.

Michael Creutzburg

CinemAsia Film Festival is van 6 tot 11 maart 2018.

Interview door: Feargal Agard | FilmLAB participant: Michael Creutzburg

Film: Truth Will Out (2018) | Genre: Drama | Talen: Engels, Japans.

 

Ik ben Michael Creutzburg.

“Ik ben een schrijver en regisseur voor fictiefilms. In 2015 studeerde ik af van de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht in de studierichting audiovisuele media. Ik heb daarna verschillende muziekvideo’s en korte films geproduceerd en geregisseerd waarvan een paar naar filmfestivals zijn geweest. Verder heb ik ook een korte modefilm geproduceerd en mijn meest recente project is de korte film Truth Will Out (2018) die ik heb geregisseerd en co-geschreven met Jung Sun den Hollander.”

Truth Will Out (2018).

“Samen met schrijfster Jung Sun den Hollander heb ik aan het scenario voor Truth Will Out gewerkt, het merendeel heeft Jung Sun geschreven. In principe wilde ik een verhaal creëren die ik zonder of met weinig budget kon realiseren. Ik begon dus te denken aan een situatie met twee acteurs. En ik heb me laten inspireren door de Britse regisseur Mike Leigh die als ontwikkelingsmethode acteurs een rol geheel laat uitspelen zonder flinke instructies te geven en het vrij te laten verlopen.”

“Ik maakte ook gebruik van ‘conditional design’ wat inhoudt dat je eisen stelt zoals het willen maken van een film die vijf minuten duurt, één acteur heeft en zich in één ruimte afspeelt.”

“Het verhaal gaat over een wat oudere Japanse dame en een Nederlandse jongeman die samen een relatie hebben. En eigenlijk wilde ik een film maken waarbij er is iets dat tussen beiden speelt en dat onbesproken blijft. Er speelt een soort passieve agressiviteit tussen hen en daarnaast zijn ze in een iets wat ongebruikelijke relatie. Het is een interculturele relatie en het leeftijdsverschil speelt ook een rol.”

“Het ontwikkelen van deze film was echt onder hoge druk. In november begonnen we met de opdracht via CinemAsia FilmLAB en in december startten we met draaien. Ik heb toen ook de pre-productie gedaan in twee weken tijd, wat een korte periode is en dus interessant. Want normaliter heb ik meer tijd ervoor en pieker ik ook over het verhaal, mezelf afvragend of het goed is. En nu moest alles heel snel en werkte ik samen met een schrijfster wat ik hiervoor nooit had meegemaakt. Ik vond het intrigerend, omdat ik een vorm van afstand kon nemen van het script, en kon aangeven wat ik wilde.”

“Once a cheater, always a cheater.”

“Ik wil het niet allemaal verklappen, maar in deze film probeer ik het stigma rond vreemdgaan te ontkrachten. Als een persoon is vreemdgegaan wordt er altijd meteen gezegd dat je bij die persoon weg moet. Je hoort dan dingen als “once a cheater, always a cheater”. Het is ook wel logisch dat men zo denkt, het is niet leuk om op deze wijze bedrogen te worden door je partner, maar ik vind ook dat elke relatie anders is en dat het ook overwonnen kan worden.”

“Daarbij houd ik ervan als mensen zich kunnen identificeren met de situatie die zich voordoet in een film. Vreemdgaan komt dagelijks voor, wellicht kunnen mensen troost in het verhaal vinden en ze enige hoop geven als ze graag willen dat hun relatie niet uit elkaar valt. Fouten maken is menselijk en er zijn heus wel mensen die dit hebben meegemaakt, bij elkaar zijn gebleven en samen oud zijn geworden.”

Filmmaken als een leerproces.

“Als ik aan de toekomst denk, heb ik qua carrière geen onrealistische verwachtingen. Ik zie filmmaken als een leerproces en ik maak films omdat ik ze graag wil maken. Als je te lang stil staat en niets met film doet, wordt alles zeer theoretisch. Vandaar dat ik het fijn vind om mezelf met verschillende filmische projecten bezig te houden. Ik probeer ervoor te zorgen dat het balletje blijft rollen door met een laag budget goede films neer te zetten. Het is dan ook leuk als mijn films positief worden ontvangen.”

“De Nederlandse filmindustrie is best wel blank en je ziet dus vaak de verschillende culturele achtergronden die in de samenleving voorkomen niet terug in de industrie. CinemAsia Film Festival draagt bij aan het tonen van Aziatische verhalen, maar verschaft met de CinemAsia FilmLAB ook een geweldige uitdaging en stimulans waarbij je in vier maanden een korte film kan maken. Dat CinemAsia tegenwoordig hoogwaardig apparatuur kan aanbieden helpt hierbij.”

Alles ‘step by step’.

“Om een regisseur van grote productie films te worden, is steeds minder belangrijk geworden. Vroeger was dat heel anders. Wat ik merk is dat ik best goed of bovengemiddeld ben in heel veel verschillende dingen, maar niet dat ik een expert in één ding ben. Daarom vind ik regisseren heel interessant omdat het uit verschillende facetten bestaat. Ik ben bijvoorbeeld bezig met een componist om muziek te maken, maar ik houd me ook bezig met montage, animatie, geluid en meer. Ik doe nu alles ‘step by step’.”

“Vroeger had ik wel een masterplan en wilde ik een grootse filmregisseur worden. Maar wat is grootsheid? Is het noodzakelijk om een succesvolle bioscoopfilm uit te brengen? Als je straks je hele leven zo hard achter je droom aan hebt zitten rennen en niet geniet van het filmmakerschap dan wordt je heel ongelukkig. Films maken is een moeilijk vak, maar het proces en de mooie momenten zijn zeer waardevol.”

Foto en interview door Feargal Agard.

Check http://cinemasia.nl/nl/films/truthwillout/  voor meer informatie.

Check http://cinemasia.nl/en/ voor alle informatie over CinemAsia Film Festival 2018.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *