Film Recensie: You Disappear | Du forsvinder (2017).

Du Forsvinder

Beoordeling: ⭐⭐⭐ – 3/5.

Auteur: Sofia Murell | Speelduur: 117 min. | Regisseur: Peter Schønau Fog | Jaar: 2017.

Du forsvinder begon door me te boeien met een schokkende scène en toen ging het me verwarren en me vermaken. Deze film oppert mentale gezondheidsproblemen op een nuchtere en overtuigende wijze, en stelt de vraagt: Is vrije wil echt vrij? Waar begint vrije wil en waar stopt het?

Frederik (Nikolaj Lie Kaas) is een schooldirecteur die gediagnosticeerd wordt met een hersentumor die veranderingen in zijn gedrag veroorzaakt. Na deze ontdekking wordt hij beschuldigd van stelen van de school waar hij werkt. Mia (Trine Dyrholm) – Frederik’s vrouw – gelooft dat zijn acties door de tumor werden geïnduceerd en dat hij niet gestraft moet worden, maar het is aan de rechters om te bepalen. Mia contacteert Bernard Berman (Michael Nyqvist) – de enige advocaat die zij van haar ondersteuningsgroep kent – in de hoop dat hij Frederik kan helpen. In de loop van de rechtszaak begint Mia het gedrag van Frederik in twijfel te trekken: was hij al zo of ligt het aan zijn ziekte?

Du forsvinder – geregisseerd door Peter Schønau Fog (The Art of Crying, 2006) – is gebaseerd op de best verkopende roman van dezelfde naam geschreven door Christian Jungersen. De film is geselecteerd als de Deense inzending voor de Beste Buitenlandse Taalfilm op de 90ste Academy Awards. Het werd ook gescreend op de speciale presentatie sectie van het Toronto International Film Festival 2017.

De film behandelt gevoelige vragen over geestelijke gezondheidsproblemen, huwelijk, trouw en de grenzen van de vrije wil, die niet op zo’n fascinerende manier worden uitgebracht zonder het prachtige acteerwerk van Trine Dyrholm (The Commune, 2016) en Nikolaj Lie Kaas (The Idiots, 1998; Angels & Demons, 2009).

Trine’s rol als Mia is om van te genieten. Haar personage is heel complex maar tegelijkertijd lijkt Mia eenvoudig en zacht. Mia’s realisatie dat misschien haar man niet hetzelfde is als voorheen, brengt ons in haar bewustzijnsproces. Dit resulteert in haar geleidelijke personage transformatie en seksuele ontwaking. Haar momenten van geluk en twijfel worden benadrukt door het gebruik van flashbacks die het verhaal verdraaien en onze gedachtegang manipuleren. Het ene moment heb je medelijden met Mia, het andere moment begin je te twijfelen aan haar voornemens, omdat ze meer controle over Frederik blijkt te beschikken. De dialogen zijn duidelijk en verhelderen ons met uitleg over het filosofische en fysieke begrip van wat de vrije wil is. Deze uitleg en de weergave van wat een geestelijk gezondheidsprobleem kan doen voor een gezin en een individu laat ons opnieuw nadenken over wat we van mensen denken met psychische aandoeningen en de effecten die daarbij komen.

Du forsvinder bespreekt grote problemen doormiddel van individuele verhalen met de steun van een opvallende cast en een briljante verhaal. Verwacht niet iets overdramatisch maar een slimme en nuchtere film van grote kwaliteit.

Vanaf 5 Oktober 2017 in de Nederlandse bioscopen.

Genre: Drama | Talen: Deens | Nederlandse Distributeur: Cherry Pickers Filmdistributie.

Don’t forget to follow Humans of Film Amsterdam on social media.