Film Recensie: Una (2016).

Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐ – 4/5.

Auteur: Feargal Agard | Speeltijd: 94 min. | Regisseur: Benedict Andrews | Jaar: 2016.

Super geweldig en zulke verbazingwekkende momenten. Ik ging met een aantal verwachtingen naar de film. Je weet wel, het typische plot, een meisje dat door een man wordt misbruikt en nog steeds lijdt aan een soort Stockholm syndroom. Maar dit was veel meer onverwachts dan ik dacht. De spanning ging flink omhoog, omdat er vele momenten waren waar hun geheimen aan iedereen geopenbaard konden worden. Elke keer denk je dat er veel meer eerlijkheid aanwezig is tijdens de film, alleen maar om erachter te komen dat niets minder waar is. Dit verhoogt gelijk de lat waarmee het niveau van drama gemeten kan worden.

Una gaat over een jonge Britse vrouw genaamd Una (Rooney Mara) die als tiener seksueel misbruikt is door haar oudere buurman Ray Brooks (Ben Mendelsohn), die nu als Peter door het leven gaat. Vele jaren later, nu dat Una opgegroeid is en nadat Ray in de gevangenis heeft gezeten, vrijgelaten is en begonnen aan zijn geheel nieuwe leven. Una besluit om naar hem op zoek te gaan. Onverwachts arriveert ze bij Ray’s werkplek, die ze dankzij een krantenartikel heeft kunnen ontdekken doordat ze hem op de foto zag staan met een team van mensen. Ze is op zoek naar antwoorden, maar hij is bang dat de geheimen van zijn verleden zijn nieuwe leven zullen ontrafelen. De aanwezigheid van Una creëert een vreemde situatie op zijn werkplek en hun confrontatie onthult begraven herinneringen en onuitspreekbare verlangens. Dit alles is zeer bedreigend en raakt ze tot in de kern van hun ziel.

Una werd geregisseerd door Benedict Andrews en het script is geschreven door David Harrower. Het script is gebaseerd op zijn toneelstuk “Blackbird”. Deze film behandelt thematisch de impact dat seksueel kindermisbruik kan hebben op een kind, maar het gaat zelfs een stapje verder. In dit geval herkent het kind niet eens het misbruik en werd zelfs verliefd op de man die haar heeft misbruikt. Een perfect voorbeeld van Stockholm syndroom, maar ik moet zeggen dat deze film je soms alles in twijfel laat trekken. Soms voelt het aan alsof de situatie in de film geromantiseerd wordt, terwijl het gaat om iets wat zo erg pervers is. Het kan ook voelen alsof er wordt gezegd dat vrouwen of meisjes deze relaties met hun charmes mogelijk maken, waardoor mannen deze dingen doen. Misleidende rechtvaardiging voor een politiek rechtse republikein zou men kunnen zeggen. Desalniettemin is dit een fictief verhaal en één verhaal vertegenwoordigt niet allen. Ik denk dat, hoewel deze film de grenzen probeerde op te zoeken, het nog steeds op toepasselijke wijze netjes gedaan is. De filmsterren zijn Ruby Stokes, Rooney Mara, David Shields, Ben Mendelsohn, Tara Fitzgerald en Riz Ahmed.

Rooney Mara wordt op dit moment geprezen als koningin van independent films en terecht. Het laat je bijna zoeken om iets te vinden waar je haar op zou kunnen bekritiseren, omdat ze zo perfect in haar rollen is. Ik hou ervan hoe natuurlijk ze overkomt. Het voelt nooit alsof ze het acteert, het voelt alsof ze in een daadwerkelijke echte dagelijkse levenssituatie zit. Ben Mendelsohn’s acteerprestaties hebben niet onder Rooney Mara’s gedaan. Hoewel ik om de een of andere reden gewend ben om hem als de slechterik te zien, wat hij ook in de film Una ongeveer moet voorstellen, maar dat voelt niet echt zo. Zijn acteerwerk was perfect in de zin dat hij enorm geloofwaardig is. Hij wordt niet de personage, maar hij levert wat het personage zou moeten zijn. Het enige wat mij een beetje heeft gestoord, wat niets te maken heeft met zijn niveau van acteren, is dat een kindermisbruiker gehumaniseerd wordt. Ik probeer ze niet allemaal te demoniseren, maar het voelt gewoon raar. Desondanks was Mendelsohn’s acteerwerk geweldig.

De cinematografie is prachtig, prachtige afbeeldingen en een nette ‘look’. Alles is zo mysterieus en het helpt om dat gevoel op te bouwen. Er werd veel aandacht besteed aan hun innerlijke onrust die van hun gezichten kon worden afgelezen in de vele close-ups en dicht op hun geconcentreerde filmshots waar je of één van hen of beide in de shot zag. Ik vond het ook interessant hoe het grotendeels op één plek plaatsvond, Ray’s werkplaats dat een distributiecentrum op een industrieel terrein is. De belichting voelde heel natuurlijk aan en werd gebruikt in het voordeel van de camera om de personages te benadrukken of te verbergen.

Una is een zeer originele film. Ik ben over het algemeen blij met het resultaat en het plot heeft me nooit verveeld. In feite heeft het mij verrast, vooral het einde. Deze film zorgde ervoor dat ik op het randje van mijn stoel zat, want je blijft denken, “doe het niet! Val niet terug in je oude gewoontes en laat hem je niet aanraken! “Ik zou deze film aan iedereen aanraden die nieuwsgierig genoeg is om te zien waar deze film je naartoe brengt.

Vanaf 13 juli 2017 in de Nederlandse bioscopen.

Genre: Drama | Talen: Engels | Nederlandse Distributeur: Splendid Film.