Film Recensie: Song to Song (2017).

Beoordeling: ⭐⭐⭐ – 3/5.

Auteur: Feargal Agard | Speeltijd: 129 min. | Regie: Terrence Malick | Jaar: 2017.

Wat een aparte benadering. Ik wist niet wat ik kon verwachten. Ik denk dat Terrence Malick voor een zeer natuurlijke stijl ging als het gaat om de acteerprestaties van de acteurs. Ik ben niet echt een fan van veel voice-over en voor mijn gevoel was de film wat te lang om de aandacht van de toeschouwers te behouden als men kijkt naar een film die als onconventioneel zou kunnen worden beschouwd, maar ik kan zijn afwijking van het standaard filmformat waarderen. Maar ik heb zeker genoten van de acteerprestaties van Rooney Mara, Michael Fassbender en Ryan Gosling.

Song to Song vindt plaats in de muziekwereld van Austin, Texas. BV (Ryan Gosling) bevriend met de al gevestigde muziek magnaat, Cook (Michael Fassbender). Dat is wanneer hij Faye (Rooney Mara) ontmoet, die Cook kent van wanneer ze vroeger zijn stagiair was. Zowel BV als Faye proberen populaire lyrici te worden in de muziekwereld. Cook helpt BV zijn carrière te starten en samen met Faye reizen ze van naar verschillende steden naar muziekfestivals in geheel de Verenigde Staten en spenderen ze zelfs hun tijd in luxe kuuroorden en villa’s. Faye en BV worden verliefd op elkaar, maar als BV erachter komt dat ze iets met Cook heeft, begint er van alles te veranderen en ontstaat er een liefdesdriehoek. Obsessie, verraad, verleiding en overpeinzing nemen hun leven over. Totdat Cook de serveerster Rhonda (Natalie Portman) in hun liefdesverhaal verstrikt, waardoor Cook’s relatie met Faye en BV uitdooft. Zelfs BV en Faye groeien uit elkaar. Zal dit het einde zijn van hun gekke en extravagante levensstijl? Zullen ze het ooit weer in de muziekwereld maken of zullen ze opgeven en terugkeren naar een normaal leven?

Song to Song is geschreven en geregisseerd door Terrence Malick (The Thin Red Line, Days of Heaven) en zijn film maakte zijn wereldpremière bij South by Southwest Film Festival. De film behandelt thematisch een bekende mix van het wilde leven, vrijheid en escapisme, maar ook een liefdesdriehoek en obsessie. De film is onvoorspelbaar, maar niet zoals je zou verwachten, omdat het gewoon geen conventionele routes volgt. Je kijkt in principe naar de levensgebeurtenissen van een groep vrienden en ‘lovers’ die zelf niet zeker zijn er van zijn in welke richting hun levens gaan. Dus, ik denk dat Malick erin geslaagd is om dat aan de toeschouwers over te brengen, omdat we hetzelfde gevoel hebben over het traject van de film. Toch vind ik het moeilijk om Malick’s mogelijk filosofische benadering te ontrafelen die hij met deze film probeert weer te geven. De filmsterren zijn Rooney Mara (Carol), Michael Fassbender (Shame, Prometheus, Alien: Covenant), Ryan Gosling (Drive), Natalie Portman (Black Swan), Iggy Pop, Lykke Li, Cate Blanchett en Christian Bale.

Het acteerwerk van alle hoofdrolspelers heb ik als prettig ervaren. Het wordt heel duidelijk dat het de bedoeling was dat de acteurs niet als een personage in een filmscène zouden acteren, maar Malick ging voor een heel natuurlijk gevoel. Geen geacteerde drama, maar gewoon puur je dagelijkse zelf zijn. Rooney Mara portretteerde een personage die op een manier erg tegenstrijdig was. Ze speelt ‘hard to get’, is soms verlegen, ze staat open voor bijna alles (ze claimt zelfs onderdanig te zijn door middel van haar voice-over), wenst begeleid te worden en overpeinst haar eigen leven. BV is een amicale kerel, een vent die iedereen wel mag. Zelf is hij blij Cook te ontmoeten terwijl ze een bromance ontwikkelen. Ze kunnen nooit genoeg van elkaar krijgen en ze kunnen elkaar nooit boos maken. Uiteindelijk tonen ze op een gegeven moment hun ware kleuren. Dit geldt vooral voor Cook, omdat we erachter komen dat hij niet zo eerlijk is zoals hij zich voordoet. Natalie Portman speelt een kleinere rol in de film en ze verschijnt ook veel later in de film. Op het einde laten de personages zien dat ze allemaal in het leven willen slagen, en zo niet, dan kiezen voor een simpel leven. Over het algemeen was het heel natuurlijk en ze zaten niet vast in een bepaalde rol, dit zou zelfs als te neutraal kunnen overkomen. Daarnaast is deze film zeer voice-over gedreven, vooral Mara’s, maar ook van de andere personages. We leren het grootste deel van hun gedachten door middel van hun voice-over dialogen.

Als het op esthetiek aankomt, zou ik niet zeggen dat het de mooiste film is. Het is ook niet lelijk. De meeste scènes zijn in volledige focus. Het geeft een beetje een visooglens gevoel, en soms zien we ook echt filmshots die door een visooglens zijn gefilmd. Het voelt erg als een documentaire stijl alsof we moeten geloven dat dit gedocumenteerde beelden zijn uit het leven van de personages, wat niet zo gek is want Malick heeft zich voor deze film beziggehouden met documentaires. Het is niet per se een cinema verité aanpak, maar het loopt op die grens, want voor mij zijn de scènes net alsof ze toevallig gefilmd zijn door een omstander die de personages observeerde. Hoewel muziek en snelle beelden afgewisseld worden als compensatie om een trage filmervaring te voorkomen, was de film naar mijn mening toch nog te lang. Het zou wellicht tot het voordeel van de film hebben gewerkt als de lengte van de film iets korter was.

Ik denk niet dat Song to Song de Hollywood-liefhebber zal vermaken. Deze film is naar mijn mening een ‘puzzelstuk’ project. Een film die meerdere keren moet worden bekeken en geanalyseerd voordat je de onderliggende verborgen thema’s en berichten begrijpt. De meeste mensen vinden dat niet leuk. Dus dit is niet het soort film waarbij je relaxt achterover kan leunen op je bank, maar als je van onafhankelijke films houdt, als je een Terrence Malick fan bent en je bent een fan van de sterrencast, dan is dit de film die je moet zien.

Vanaf 4 mei 2017 in de Nederlandse bioscopen.

Genre: Drama, romance | Talen: Engels | Nederlandse Distributeur: Cinéart Nederland BV.

All rights of this film and the pictures displayed are owned and reserved to the rightful owners.